Halabdża
Hymn
Pieśń napisał w 1938 roku kurdyjski poeta oraz aktywista polityczny Yûnis Reuf Koysancak Dildar, podczas pobytu w więzieniu - pisałam już o nim co nieco pod literką D.
"Ey Reqîb" w tłumaczeniu dosłownym oznacza "Hej strażniku". Jest to odniesienie do strażników więziennych w zakładzie karnym, w którym był przetrzymywany oraz torturowany Dildar. Oryginalnie pieśń zapisana była w dialekcie sorani, śpiewana jest również w tym dialekcie oraz czasami w kurmandżi. W 1946 utwór został przyjęty jako hymn Republiki Mahabadzkiej. Została również oficjalnym hymnem irackiego Kurdyjskiego Regionu Autonomicznego.
Heftok
Popularna wśród kurdyjskich dzieci gra pięcioma kamieniami, która rozwija koordynację wzrokowo - ruchową.
Heftan
tę piękną panią znalazłam TU
Hamawendowie
Halcilik
Bibliografia i foty:
Halabdża 1
Halabdża
Stefanicki
Fuad Jomma, Kurdowie i Kurdystan
Pomnik ojca, który własnym ciałem starał się uchronić dziecko przed skutkami wybuchu
Halabdża
to kurdyjskie miasto, w którym 16 marca 1988 roku doszło do okrutnego ludobójstwa.
Siły zbrojne Saddama
Hussajna przeprowadziły tam atak bronią chemiczną - mieszaniną sarinu,
tabunu, iperytu i gazu musztardowego. Atak przybrał obraz wędrującej nad miastem chmury dymu o białawo żółtym zabarwieniu. Chmurze towarzyszył zapach słodkich jabłek. Zabito wówczas około 5 tysięcy osób. Ci, którzy nie znaleźli odpowiedniego schronienia, umierali natychmiast.
Inni tracili wzrok, dostawali ślinotoku, wymiotów a także wysypki i drgawek
na całym ciele. Kilka tysięcy innych okaleczono na całe
życie. Wielu mieszkańców do tej pory mierzy się z chorobami onkologicznymi lub
psychicznymi.
Celem ataku był odwet na Kurdach za ich
powstanie zbrojne w północnym Iraku oraz - według władz w Bagdadzie
- wspieranie Iranu w wojnie iracko-irańskiej. Zaatakowanie Halabdży było
częścią rozpoczętej przez Irak w 1987 akcji pacyfikacyjnej Kurdystanu w
ramach operacji Al-Anfal.
Odtajnione w sierpniu 2013 r. dokumenty CIA
pokazały, że Stany Zjednoczone w pełni zdawały sobie sprawę z zamiaru użycia broni
chemicznej przez wojska irackie. Mało tego - zapewniły im pomoc
wywiadowczą w postaci analizy zdjęć satelitarnych, map ruchu wojsk
irańskich i szczegółów dotyczących irańskiej obrony przeciwlotniczej.
Głównym celem pomocy amerykańskiej była realizacja polityki prezydenta
Reagana, która zakładała osłabienie militarne Iranu.
Atak chemiczny w Halabdży przeważył w zwycięstwie Iraku i zmusił Iran do negocjacji.
Hymn
Pieśń napisał w 1938 roku kurdyjski poeta oraz aktywista polityczny Yûnis Reuf Koysancak Dildar, podczas pobytu w więzieniu - pisałam już o nim co nieco pod literką D.
"Ey Reqîb" w tłumaczeniu dosłownym oznacza "Hej strażniku". Jest to odniesienie do strażników więziennych w zakładzie karnym, w którym był przetrzymywany oraz torturowany Dildar. Oryginalnie pieśń zapisana była w dialekcie sorani, śpiewana jest również w tym dialekcie oraz czasami w kurmandżi. W 1946 utwór został przyjęty jako hymn Republiki Mahabadzkiej. Została również oficjalnym hymnem irackiego Kurdyjskiego Regionu Autonomicznego.
Heftok
Popularna wśród kurdyjskich dzieci gra pięcioma kamieniami, która rozwija koordynację wzrokowo - ruchową.
Heftan
tę piękną panią znalazłam TU
Płaszcz zakładany przez Kurdyjki na suknię. Ten rodzaj stroju (zarówno płaszcz i suknia "kras" są wykonane z połyskujących tkanin i mocno przepasane ręcznie wykonanym paskiem "sohi") jest popularny w środkowej i południowej części Kurdystanu.
Hamawendowie
Plemię kurdyjskie siłą przesiedlone przez sułtana Turcji do Libanu. Podobny los - deportacja, kiedy nie można było ich sobie podporządkować spotkał wiele plemion kurdyjskich.
Halcilik
Idea panująca w Turcji po obaleniu sułtana w 1922 i kalifatu w 1924 roku. Wynikała ona z obowiązującej
doktryny populizmu nacjonalistycznego. Jej założenie zakładało wykluczenia istnienia w państwie jakichkolwiek
mniejszości narodowych. Przekreślono odrębność etniczną mieszkających
tam od stuleci Kurdów a także Greków, Ormian, Lazów czy Czerkiesów. Było to i jest przyczyną powstań wybuchających po dzień
dzisiejszy”
Hananu Ibrahim
Syryjski polityk kurdyjskiego pochodzenia. Wsławił się jako przywódca powstania antyfrancuskiego w 1919, następnie działacz Bloku Narodowego.
W powstaniu początkowo dowodził 800 żołnierzami, jednak w ciągu dwóch lat liczba ta wzrosła do
pięciu tysięcy.
Otrzymywał pomoc wojskową z Turcji, do momentu, gdy
Francja stwierdziła, że możliwe jest przekazanie Turcji sandżaku
Aleksandretty z Antiochią. Do stłumienia powstania doszło w 1921, gdy
francuski Wysoki Komisarz Henri Gouraud skierował do walki z nim 20 tys.
żołnierzy. Ostatnie walki miały miejsce na terenach wiejskich wokół
Idlibu i w górach Dżabal az-Zawija. Powstanie Ibrahima Hananu, obok
buntu alawitów, było najpoważniejszym aktem antyfrancuskiego oporu w
pierwszych latach po ustanowieniu mandatu.
W lipcu 1921 zbiegł do
Transjordanii, a stamtąd do Palestyny. W Jerozolimie został aresztowany i
wydany Francuzom. Stanął przed sądem w marcu 1922. Jego obrońca
przedstawił go jako męczennika syryjskiej walki o niepodległość, a sam
Hananu stwierdzał, że obecność Francuzów w Syrii była nielegalna. Został
uniewinniony, prawdopodobnie dlatego, by wokół jego osoby nie powstał
mit męczeństwa za ojczyznę.
W 1928 Hananu współtworzył Blok Narodowy,
wszedł do jego stałej rady i został przewodniczącym biura politycznego.
Mając w pamięci doświadczenia przegranych powstań z początku dekady,
Blok Narodowy opowiadał się za walką o suwerenność poprzez dyplomację.
Hananu domagał się od Francuzów bezwarunkowego udzielenia Syrii
niepodległości i uważał taką deklarację za warunek podstawowy dla
syryjsko-francuskich negocjacji.
Historia
Korzenie Kurdów
sięgają starożytności, niewiele jednak wiadomo o ich dokładnym pochodzeniu.
Jedna z
hipotez zakłada, że wywodzą się od Medów. Wraz z Babilończykami mieli
obalić imperium asyryjskie w latach 614-610 p.n.e. Za punkt wyjściowy
historii Kurdów często podaje się zdobycie Niniwy przez króla Medów
Kyaksaresa w 612 p.n.e. Wedle tej hipotezy kilkadziesiąt lat później
ulegli Persom i weszli w skład monarchii Achemenidów. W epoce perskiego
imperium Sasanidów znani byli jako Kardochowie. W VII wieku zostali
podbici przez Arabów i zislamizowani, a w XI wieku ponownie podbici
przez Seldżuków. Z tego okresu pochodzi ich obecna nazwa.
Większość
Kurdów po zwycięstwie sułtana osmańskiego Selima I nad Safawidami w
bitwie na równinie Czałdyran w 1514 mieszkała w granicach imperium
osmańskiego. Podział ten został utrwalony traktatem z 1639 między
szachem Abbasem i sułtanem Muradem IV. W latach 1826-1885 w imperium
osmańskim doszło do wielkich powstań Kurdów.
Zawarty po zakończeniu I
wojny światowej traktat pokojowy w Sèvres z 1920 roku ustanawiał
autonomię dla Kurdów, z możliwością ewentualnego uzyskania przez nich
niepodległości w dalszej przyszłości. 10 października 1921 Kurdowie
proklamowali powstanie Królestwa Kurdystanu. Jednak odkrycie złóż ropy
na terenach kurdyjskich w dzisiejszym północnym Iraku spowodowało, że
Ententa wycofała swoje poparcie dla projektu niepodległego Kurdystanu,
a jego ziemie zostały podzielone traktatem z Lozanny w 1923 roku
pomiędzy młodoturecką, laicką Turcję, Persję, brytyjski mandat Ligi
Narodów w Iraku oraz francuski w Syrii. W 1924 wojska brytyjskie
zlikwidowały Królestwo Kurdystanu.
Bibliografia i foty:
Halabdża 1
Halabdża
Stefanicki
Fuad Jomma, Kurdowie i Kurdystan
Pozostałe literki kurdyjskiego abecadła:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz