Cele ogólne:
Wzbogacenie wiedzy o emocjach podstawowych,
Kształtowania umiejętności rozpoznawania emocji z mowy ciała,
Zaciekawienie obecnością emocji w życiu,
Rozwijanie ekspresji emocjonalnej,
Rozwijanie ekspresji ruchowej,
Zapoznanie z rozmaitymi technikami artystycznymi
Rozwijanie umiejętności werbalnego wyrażania uczuć
Metody:
słowne – opowieść, rozmowa, refleksje dzieci,
czynne – zadania do wykonania,
percepcyjne – masaże z balonem, przedmioty z walizki, zabawy rozwijające zmysły
ruchowe – zabawy płachtą pedagogiczną Klanzy, tańce, zabawy
Emocje podstawowe
Przebieg zajęć:
Przywitanie w kręgu: opowieść o tym skąd przyjechałyśmy, pokazanie zdjęć z Polski Opowieść o tym, że dzieci u nas smucą się, cieszą i złoszczą i, że chciałybyśmy poznać też kurdyjskie dzieci i ich emocje
Oglądamy zdjęcia polskich dzieci w różnych sytuacjach (w domu, w przedszkolu, u lekarza) zastanawiamy się co jest wspólnego z polskimi dziećmi a co innego. Dajemy spróbować pierogów, puszczamy polską kołysankę. Wspólnie z dziećmi nazywamy emocje dzieci pokazanych na zdjęciach
Naśladowanie mimiki ze zdjęć
Głuchy telefon z miną
Pokazujemy poszczególne emocje i nazywamy je
Ozdabianie balonów zgodnie z tym jak się dziś czujemy
Pokazywanie uczuć pantomimą, wspólne zgadywanie
Zabawa z płachtą Klanzy : płachta wesoła, smutna, zła i td.
Odrysowywanie się w parach na wielkich płachtach papieru, a potem ozdabianie postaci zgodnie z emocją, którą wylosowała para. Zaznaczanie kolorami co czuje brzuch gdy się boję, jaki mają kolor ręce gdy jestem radosny itp. W zależności od tego jaką emocję ma dana para
Puszczanie rozmaitej muzyki, dzieci zastanawiają się jakie emocje niosą poszczególne utwory
Tańce do poszczególnych utworów (np. przy muzyce agresywnej tupanie)
Materiały:
Bajka, płachta pedagogiczna Klanzy, kartki, kredki, flamastry, klej, płyta z muzyką, nożyczki, wielkie płachty papieru, prezentacja zdjęć dzieci, magnetofon
Zdziwienie
Przebieg zajęć
Bajka o zaskoczeniu
Zastanawianie się jak zaskoczenie pachnie, smakuje, jaką ma temperaturę, jak wygląda
Wydrapywanie naszych zdziwień na podkładzie z klejówki
Odkrywanie walizki pełnej tajemniczych przedmiotów: kalejdoskopów, lup, pozytywek, piórek, szkiełek i tp. Które tajemniczo wyglądają, oddziałują na zmysły lub zmieniają postrzeganie świata
Zabawa: „Co robisz?” Osoby stoją w kole, jedna osoba zaczyna pokazując jakąś czynność np. że pływa. Osoba stojąca po jej prawej tronie pyta: co robisz? A osoba „pływająca” odpowiada coś zupełnie innego, np. „piekę ciasto”. Teraz osoba z lewej strony wykonuje gesty, jakby piekła ciasto a osoba z jej prawej strony się pyta: „co robisz?” i td.
Zabawa na kreatywność, różne zastosowania książki (może być czapką, kanapką, dzieckiem...)
Prosimy dzieci, aby zamknęły oczy i przez chwilę rysowały ołówkiem dowolne, nieokreślone kształt – bazgroły. Kiedy dzieci otworzą oczy, ujrzą plątaninę kresek. Następnie prosimy je, aby obracając kartkę w różne strony, próbowały dostrzec w bazgrołach jakieś wyłaniające się kształty postaci, przedmiotu, zwierzęcia itp. Dobrze pokazać wszystkie rysunki pozostałym dzieciom i poprosić je o skojarzenia. Dalej pozostaje tylko pogrubić ołówkiem lub flamastrem wyobrażone kształty, dorysowując ewentualnie brakujące elementy i rysunek gotowy.
Nauka robienia zwierzątek z kolorowych baloników
Zdjęcia „dziwów” z całego świata:olbrzymich drzew, rozmaitych mieszkań, świąt, jedzenia...
Robienie kolarzy „dziwnego świata”
Pokaz sztuczek magicznych
Robienie dziwnych światów z plasteliny, piórek, ziarenek, sreberek i tp. w pudełkach
Materiały:
Bajka, płachta pedagogiczna Klanzy, kartki, kredki, krepina, klej, płyta z muzyką, prezentacja „dziwów”, chustka do zasłonięcia oczu, przedmioty do odgadywania, walizka pełna magicznych przedmiotów, baloniki do skręcania, pompka, pudełka, plastelina, sreberka, piórka, ziarenka, kredki świecowe, czarna farba, przedmioty do trików, magnetofon
Złość
Przebieg zajęć:
Bajka o złości
Wspólne zastanawianie się co nas złości, rysowanie na wielkiej płachcie papieru
Zabawa dramowa: dzieci w grupach losują obrazki przedstawiające np. kota, autobus, deszcz. Muszą stworzyć scenki powiązane z obrazkiem a w jakiś sposób związane ze złością
tańce do agresywnej muzyki
Granie na instrumentach złości, tupanie, klaskanie:
Dzieci bębnią palcami po blacie stołu, najpierw cicho i powoli, potem coraz szybciej i głośniej;
- uderzają płaskimi dłońmi o stół albo klaszczą, również z natężającą się głośnością i we wzrastającym tempie;
- tupią nogami zaczynając cicho i powoli, a potem coraz głośniej i szybciej;
- cicho naśladują brzęczenie owadów przechodząc do głośnego wrzasku;
- wstają gwałtownie ze swoich miejsc, wyrzucają z bardzo głośnym wrzaskiem ramiona do góry;
- powoli siadają na swoich miejscach, naśladują brzęczenie owadów, które stopniowo zanika, aż wszystko ucichnie.
Zastanawianie się jak złość wygląda, jak pachnie, jaką ma temperaturę
Lepienie złości z masy solnej, ozdabianie prac wydzierankami
Zastanawianie się co możemy zrobić gdy coś nas złości
Robienie wielkich baniek mydlanych, zdmuchiwanie ich
Robienie kul złości z gazet, machanie nimi na kolorowej płachcie
Robienie własnych grzechotek wypełnionych grochem na złość
Relaksacja z piórkami, z kropelką wody na nosek, z balonem wypełnionym wodą
Materiały:
Bajka, płachta pedagogiczna Klanzy, kartki, kredki, kolorowy papier, klej, płyta z muzyką, piórka, słoiki, miska, nożyczki, masa solna, balony, obrazki, pudełka po kremie, groch, wielkie płachty papieru, płyn i przyrządy do wielkich baniek, gazety, magnetofon
Strach
Przebieg zajęć:
Bajka o strachu
Wspólne zastanawianie się jak strach pachnie, jak wygląda, jak pachnie, jak smakuje
Rysowanie naszego strachu i robienie z tych obrazków kolorowych latawców, którym pozwalamy wysoko odlatywać
Zastanawianie się czego się boimy
Zabawa z płachtą: kto się boi np. pająków, niech się zamieni miejscami
Zabawa „1,2,3 Baba Jaga patrzy”
Wycinanie z papieru czego się boimy, teatrzyk cieni
Okrzyki odwagi
Zabawa z płachtą „rekin”
Zabawa z płachtą : „burza” - dzieci po kolei wchodzą pod płachtę, a reszta machając nią urządza dziecku pod płachtą burzę. Pytamy „boisz się?”. Każdemu dziecku gratulujemy, że odważnie przetrwał burzę
Taniec strachu, taniec odwagi
Pieczenie ciasteczek odwagi
Zabawy w parach: „Wystraszony kotek”- jedno dziecko jest kotem, drugie jego właścicielem, zadaniem właściciela jest uspokojenie, pocieszenie kotka. Dzieci wykonują zadanie zmieniając się rolami
Robienie lampionów na odwagę
Relaksacja: bujanie w kolorowej płachcie
Jedzenie ciasteczek
Materiały:
Bajka, płachta pedagogiczna Klanzy, kartki, kredki, krepina, klej, płyta z muzyką, wiktuały na ciasteczka,naczynia potrzebne do pieczenia, prodiż, słoiki,małe świeczuszki, latarka, nożyczki, magnetofon, bristol, sznurek
Radość
Przebieg zajęć:
Masaż napełnionym balonem rąk, nóżek, pleców, czółek i td.
Bajka o radości
słuchanie radosnej muzyki
Granie na instrumentach uczucia radości
Wspólne zastanawianie się co nas cieszy
Zabawa z płachtą : wszyscy którzy się cieszą np. kiedy jedzą lody, niech się zamienią miejscami
Skakanie z płachtą jak ze spadochronem
Zastanawianie się jak radość pachnie, smakuje, jak wygląda
Lepienie z masy cukrowej, drażetek, ziaren i andrutów mozaiki radości na talerzu
Taniec radości
Zastanawianie się co nam sprawia radość, w czym jesteśmy dobrzy, co lubimy robić- ozdabianie specjalnymi pisakami koszulek „specjalista od gry w piłkę” i tp
Prezentacja koszulek
Myślenie życzeń i trafianie złotą kulą do dziury w płachcie (praca grupowa)
Zawijanie i bujanie w kolorowej płachcie
Relaksacja: Rysowanie radości w kręgu do muzyki . Kiedy muzyka cichnie, dzieci podają swój rysunek która siedzi po lewej stronie dokańczają rysunek który dostały. Zabawa się kończy gdy rysunki zrobią pełne koło
Materiały:
Bajka, płachta pedagogiczna Klanzy, kartki, kredki, , klej, płyta z muzyką, nożyczki, magnetofon, bristol, sznurek, balon, flamastry do rysowania na ubraniach, podkoszulki (mogą przynieść dzieci), masa cukrowa, drażetki, sezam, andruty, żółta piłka, talerze
Wstyd
Przebieg zajęć:
Bajka o wstydzie
Wspólne zastanawianie się kiedy się wstydzimy, co byśmy chcieli wtedy zrobić, jak się wtedy czuje nasze ciało
Zabawa z płachtą , „Wszyscy którzy, wstydzą się np. kto się wstydzi głośno śpiewać, niech się zamienią miejscami”
Zastanawianie się jak wstyd pachnie, jak wygląda, jaką ma fakturę
Robienie masek wstydu z papieru mache
Prezentacja masek, parada zawstydzonych
Rysowanie komiksów jakieś sytuacji w której czuliśmy wstyd
Zabawa z płachtą, wbieganie pod zawstydzoną płachtę
Zabawa w chowanego
Relaksacja: masaż balonem z wodą, szklana kulka w misce
Materiały:
Bajka, płachta pedagogiczna Klanzy, kartki, kredki, flamastry, klej, płyta z muzyką, klej z mąki, gazety, nożyczki, magnetofon, farby, balony
Wstręt
Przebieg zajęć
Bajka o wstręcie
Zastanawianie się jak wygląda wstręt, jak pachnie, jak smakuje
Malowanie wstrętu palcami,
Zabawa z płachtą: taniec obrzydzonej płachty
Zastanawianie się co w nas budzi wstręt: rysowanie tego flamastrami na wielkiej płachcie białego
Wspólne pranie materiału w bani pełnej piany
Berek, goniący jest tym co budzi wstręt
Wydawanie jak najokropniejszych okrzyków okazujących wstręt
Odgadywanie rzeczy z zamkniętymi oczami: po smaku, zapachu, dotyku, dźwięku
Głuchy telefon z paskudnymi minami
Relaksacja: wyciąganie różnych przyjemnych w fakturze rzeczy z zaczarowanej walizki
materiały:
Bajka, płachta pedagogiczna Klanzy, farby, duże kartki, płyta z muzyką, gazety, balia, płyn do prania, magnetofon, rzeczy do odgadywania z zamknietymi oczami, chustka na oczy, miłe w dotyku materiały, zaczarowana walizka,
Smutek
Przebieg zajęć
Bajka o smutku
Słuchanie smutnej muzyki
Zastanawianie się co nas smuci
Taniec smutku
Zastanawianie się jak smutek wygląda, jak pachnie i td.
Zabawa z płachtą : „Wszyscy którzy się smucą np. gdy pada deszcz niech się zamienią miejscami”
Wykonanie przytulanki smutku ze skarpet, guzików, włóczki, wełny i filcu
Budowanie z poduch, płachty, materiałów i kartonów mięciutkiego legowiska dla smutku, w którym dzieci się kładą i pokazują jak wygląda ich ciało kiedy są smutne, a potem ukladają tam swoje przytulanki
Taniec do wesołej muzyki przerywanej partiami smutnymi. Kiedy muzyka wesoła dzieci tańczą radośnie, gdy smutna starają się wyrazić smutek
Całą powierzchnię kartki dzieci zamalowują dokładnie miękkim ołówkiem. Następnie prosimy dzieci, aby pomyślały, co chcą wyczarować radosnego z szarej kartki. Za pomocą gumki ołówkowej (wycieranie powierzchni kartki) dzieci tworzą w szarej kartce radosny obrazek
Robienie lunet do oglądania radości z rolek po papierze toaletowym
Relaksacja: Dzieci najpierw rysują ołówkami na dużej płachcie papieru wszystko co je smuci a potem dmuchając przez słomkę kolorową płachtą na kartkę dzieci tworzą kolorowy deszcz radości który zakrywa smutki
materiały:
Bajka, płachta pedagogiczna Klanzy, wielkie kartki, gumki do ścierania, płyta z muzyką, klej z mąki, gazety, nożyczki, magnetofon, farby, balony, słomki, farby, miękkie ołówki, skarpetki, sznurek, wełna, filc, igły, nitki, guziki, wata, mulina, koraliki, kartony, materiały, poduszki, kartony,rolki po papierze toaletowym, brokat, cekiny, klej