ZABAWY

Cele ogólne: 
Wzbogacenie wiedzy o emocjach podstawowych, 
Kształtowania umiejętności rozpoznawania emocji z mowy ciała, 
Zaciekawienie obecnością emocji w życiu,
Rozwijanie ekspresji emocjonalnej, 
Rozwijanie ekspresji ruchowej, 
Zapoznanie z rozmaitymi technikami artystycznymi 
Rozwijanie umiejętności werbalnego wyrażania uczuć 

Metody: 
słowne – opowieść, rozmowa, refleksje dzieci, 
czynne – zadania do wykonania, 
percepcyjne – masaże z balonem, przedmioty z walizki, zabawy rozwijające zmysły
ruchowe – zabawy płachtą pedagogiczną Klanzy, tańce, zabawy

Emocje podstawowe

Przebieg zajęć: 
Przywitanie w kręgu: opowieść o tym skąd przyjechałyśmy, pokazanie zdjęć z Polski Opowieść o tym, że dzieci u nas smucą się, cieszą i złoszczą i, że chciałybyśmy poznać też kurdyjskie dzieci i ich emocje 
Oglądamy zdjęcia polskich dzieci w różnych sytuacjach (w domu, w przedszkolu, u lekarza) zastanawiamy się co jest wspólnego z polskimi dziećmi a co innego. Dajemy spróbować pierogów, puszczamy polską kołysankę. Wspólnie z dziećmi nazywamy emocje dzieci pokazanych na zdjęciach 
Naśladowanie mimiki ze zdjęć 
Głuchy telefon z miną 
Pokazujemy poszczególne emocje i nazywamy je 
Ozdabianie balonów zgodnie z tym jak się dziś czujemy 
Pokazywanie uczuć pantomimą, wspólne zgadywanie 
Zabawa z płachtą Klanzy : płachta wesoła, smutna, zła i td. 
Odrysowywanie się w parach na wielkich płachtach papieru, a potem ozdabianie postaci zgodnie z emocją, którą wylosowała para. Zaznaczanie kolorami co czuje brzuch gdy się boję, jaki mają kolor ręce gdy jestem radosny itp. W zależności od tego jaką emocję ma dana para 
Puszczanie rozmaitej muzyki, dzieci zastanawiają się jakie emocje niosą poszczególne utwory 
Tańce do poszczególnych utworów (np. przy muzyce agresywnej tupanie) 

Materiały
Bajka, płachta pedagogiczna Klanzy, kartki, kredki, flamastry, klej, płyta z muzyką, nożyczki, wielkie płachty papieru, prezentacja zdjęć dzieci, magnetofon

Zdziwienie

Przebieg zajęć 
Bajka o zaskoczeniu 
Zastanawianie się jak zaskoczenie pachnie, smakuje, jaką ma temperaturę, jak wygląda 
Wydrapywanie naszych zdziwień na podkładzie z klejówki 
Odkrywanie walizki pełnej tajemniczych przedmiotów: kalejdoskopów, lup, pozytywek, piórek, szkiełek i tp. Które tajemniczo wyglądają, oddziałują na zmysły lub zmieniają postrzeganie świata 
Zabawa: „Co robisz?” Osoby stoją w kole, jedna osoba zaczyna pokazując jakąś czynność np. że pływa. Osoba stojąca po jej prawej tronie pyta: co robisz? A osoba „pływająca” odpowiada coś zupełnie innego, np. „piekę ciasto”. Teraz osoba z lewej strony wykonuje gesty, jakby piekła ciasto a osoba z jej prawej strony się pyta: „co robisz?” i td. 
Zabawa na kreatywność, różne zastosowania książki (może być czapką, kanapką, dzieckiem...) 
Prosimy dzieci, aby zamknęły oczy i przez chwilę rysowały ołówkiem dowolne, nieokreślone kształt – bazgroły. Kiedy dzieci otworzą oczy, ujrzą plątaninę kresek. Następnie prosimy je, aby obracając kartkę w różne strony, próbowały dostrzec w bazgrołach jakieś wyłaniające się kształty postaci, przedmiotu, zwierzęcia itp. Dobrze pokazać wszystkie rysunki pozostałym dzieciom i poprosić je o skojarzenia. Dalej pozostaje tylko pogrubić ołówkiem lub flamastrem wyobrażone kształty, dorysowując ewentualnie brakujące elementy i rysunek gotowy. 
Nauka robienia zwierzątek z kolorowych baloników 
Zdjęcia „dziwów” z całego świata:olbrzymich drzew, rozmaitych mieszkań, świąt, jedzenia... 
Robienie kolarzy „dziwnego świata” 
Pokaz sztuczek magicznych 
Robienie dziwnych światów z plasteliny, piórek, ziarenek, sreberek i tp. w pudełkach 

Materiały: 
Bajka, płachta pedagogiczna Klanzy, kartki, kredki, krepina, klej, płyta z muzyką, prezentacja „dziwów”, chustka do zasłonięcia oczu, przedmioty do odgadywania, walizka pełna magicznych przedmiotów, baloniki do skręcania, pompka, pudełka, plastelina, sreberka, piórka, ziarenka, kredki świecowe, czarna farba, przedmioty do trików, magnetofon

Złość

Przebieg zajęć: 
Bajka o złości 
Wspólne zastanawianie się co nas złości, rysowanie na wielkiej płachcie papieru 
Zabawa dramowa: dzieci w grupach losują obrazki przedstawiające np. kota, autobus, deszcz. Muszą stworzyć scenki powiązane z obrazkiem a w jakiś sposób związane ze złością 
tańce do agresywnej muzyki 
Granie na instrumentach złości, tupanie, klaskanie: 
Dzieci bębnią palcami po blacie stołu, najpierw cicho i powoli, potem coraz szybciej i głośniej;
- uderzają płaskimi dłońmi o stół albo klaszczą, również z natężającą się głośnością i we wzrastającym tempie;
- tupią nogami zaczynając cicho i powoli, a potem coraz głośniej i szybciej;
- cicho naśladują brzęczenie owadów przechodząc do głośnego wrzasku;
- wstają gwałtownie ze swoich miejsc, wyrzucają z bardzo głośnym wrzaskiem ramiona do góry;
- powoli siadają na swoich miejscach, naśladują brzęczenie owadów, które stopniowo zanika, aż wszystko ucichnie. 
Zastanawianie się jak złość wygląda, jak pachnie, jaką ma temperaturę 
Lepienie złości z masy solnej, ozdabianie prac wydzierankami 
Zastanawianie się co możemy zrobić gdy coś nas złości 
Robienie wielkich baniek mydlanych, zdmuchiwanie ich 
Robienie kul złości z gazet, machanie nimi na kolorowej płachcie 
Robienie własnych grzechotek wypełnionych grochem na złość 
Relaksacja z piórkami, z kropelką wody na nosek, z balonem wypełnionym wodą 

Materiały: 
Bajka, płachta pedagogiczna Klanzy, kartki, kredki, kolorowy papier, klej, płyta z muzyką, piórka, słoiki, miska, nożyczki, masa solna, balony, obrazki, pudełka po kremie, groch, wielkie płachty papieru, płyn i przyrządy do wielkich baniek, gazety, magnetofon

Strach 

Przebieg zajęć: 
Bajka o strachu 
Wspólne zastanawianie się jak strach pachnie, jak wygląda, jak pachnie, jak smakuje 
Rysowanie naszego strachu i robienie z tych obrazków kolorowych latawców, którym pozwalamy wysoko odlatywać 
Zastanawianie się czego się boimy 
Zabawa z płachtą: kto się boi np. pająków, niech się zamieni miejscami 
Zabawa „1,2,3 Baba Jaga patrzy” 
Wycinanie z papieru czego się boimy, teatrzyk cieni 
Okrzyki odwagi 
Zabawa z płachtą „rekin” 
Zabawa z płachtą : „burza” - dzieci po kolei wchodzą pod płachtę, a reszta machając nią urządza dziecku pod płachtą burzę. Pytamy „boisz się?”. Każdemu dziecku gratulujemy, że odważnie przetrwał burzę 
Taniec strachu, taniec odwagi 
Pieczenie ciasteczek odwagi 
Zabawy w parach: „Wystraszony kotek”- jedno dziecko jest kotem, drugie jego właścicielem, zadaniem właściciela jest uspokojenie, pocieszenie kotka. Dzieci wykonują zadanie zmieniając się rolami 
Robienie lampionów na odwagę 
Relaksacja: bujanie w kolorowej płachcie 
Jedzenie ciasteczek 

Materiały: 
Bajka, płachta pedagogiczna Klanzy, kartki, kredki, krepina, klej, płyta z muzyką, wiktuały na ciasteczka,naczynia potrzebne do pieczenia, prodiż, słoiki,małe świeczuszki, latarka, nożyczki, magnetofon, bristol, sznurek

Radość 

Przebieg zajęć: 
Masaż napełnionym balonem rąk, nóżek, pleców, czółek i td. 
Bajka o radości 
słuchanie radosnej muzyki 
Granie na instrumentach uczucia radości 
Wspólne zastanawianie się co nas cieszy 
Zabawa z płachtą : wszyscy którzy się cieszą np. kiedy jedzą lody, niech się zamienią miejscami 
Skakanie z płachtą jak ze spadochronem 
Zastanawianie się jak radość pachnie, smakuje, jak wygląda 
Lepienie z masy cukrowej, drażetek, ziaren i andrutów mozaiki radości na talerzu 
Taniec radości 
Zastanawianie się co nam sprawia radość, w czym jesteśmy dobrzy, co lubimy robić- ozdabianie specjalnymi pisakami koszulek „specjalista od gry w piłkę” i tp 
Prezentacja koszulek 
Myślenie życzeń i trafianie złotą kulą do dziury w płachcie (praca grupowa) 
Zawijanie i bujanie w kolorowej płachcie
Relaksacja: Rysowanie radości w kręgu do muzyki . Kiedy muzyka cichnie, dzieci podają swój rysunek która siedzi po lewej stronie dokańczają rysunek który dostały. Zabawa się kończy gdy rysunki zrobią pełne koło 

Materiały: 
Bajka, płachta pedagogiczna Klanzy, kartki, kredki, , klej, płyta z muzyką, nożyczki, magnetofon, bristol, sznurek, balon, flamastry do rysowania na ubraniach, podkoszulki (mogą przynieść dzieci), masa cukrowa, drażetki, sezam, andruty, żółta piłka, talerze

Wstyd 
Przebieg zajęć: 
Bajka o wstydzie 
Wspólne zastanawianie się kiedy się wstydzimy, co byśmy chcieli wtedy zrobić, jak się wtedy czuje nasze ciało 
Zabawa z płachtą , „Wszyscy którzy, wstydzą się np. kto się wstydzi głośno śpiewać, niech się zamienią miejscami” 
Zastanawianie się jak wstyd pachnie, jak wygląda, jaką ma fakturę 
Robienie masek wstydu z papieru mache 
Prezentacja masek, parada zawstydzonych 
Rysowanie komiksów jakieś sytuacji w której czuliśmy wstyd 
Zabawa z płachtą, wbieganie pod zawstydzoną płachtę 
Zabawa w chowanego 
Relaksacja: masaż balonem z wodą, szklana kulka w misce 

Materiały: 
Bajka, płachta pedagogiczna Klanzy, kartki, kredki, flamastry, klej, płyta z muzyką, klej z mąki, gazety, nożyczki, magnetofon, farby, balony

Wstręt 

Przebieg zajęć 
Bajka o wstręcie 
Zastanawianie się jak wygląda wstręt, jak pachnie, jak smakuje 
Malowanie wstrętu palcami, 
Zabawa z płachtą: taniec obrzydzonej płachty 
Zastanawianie się co w nas budzi wstręt: rysowanie tego flamastrami na wielkiej płachcie białego 
Wspólne pranie materiału w bani pełnej piany 
Berek, goniący jest tym co budzi wstręt 
Wydawanie jak najokropniejszych okrzyków okazujących wstręt 
Odgadywanie rzeczy z zamkniętymi oczami: po smaku, zapachu, dotyku, dźwięku 
Głuchy telefon z paskudnymi minami 
Relaksacja: wyciąganie różnych przyjemnych w fakturze rzeczy z zaczarowanej walizki 

materiały: 
Bajka, płachta pedagogiczna Klanzy, farby, duże kartki, płyta z muzyką, gazety, balia, płyn do prania, magnetofon, rzeczy do odgadywania z zamknietymi oczami, chustka na oczy, miłe w dotyku materiały, zaczarowana walizka, 

Smutek

Przebieg zajęć 
Bajka o smutku 
Słuchanie smutnej muzyki 
Zastanawianie się co nas smuci 
Taniec smutku 
Zastanawianie się jak smutek wygląda, jak pachnie i td. 
Zabawa z płachtą : „Wszyscy którzy się smucą np. gdy pada deszcz niech się zamienią miejscami” 
Wykonanie przytulanki smutku ze skarpet, guzików, włóczki, wełny i filcu 
Budowanie z poduch, płachty, materiałów i kartonów mięciutkiego legowiska dla smutku, w którym dzieci się kładą i pokazują jak wygląda ich ciało kiedy są smutne, a potem ukladają tam swoje przytulanki 
Taniec do wesołej muzyki przerywanej partiami smutnymi. Kiedy muzyka wesoła dzieci tańczą radośnie, gdy smutna starają się wyrazić smutek 
Całą powierzchnię kartki dzieci zamalowują dokładnie miękkim ołówkiem. Następnie prosimy dzieci, aby pomyślały, co chcą wyczarować radosnego z szarej kartki. Za pomocą gumki ołówkowej (wycieranie powierzchni kartki) dzieci tworzą w szarej kartce radosny obrazek 
Robienie lunet do oglądania radości z rolek po papierze toaletowym 
Relaksacja: Dzieci najpierw rysują ołówkami na dużej płachcie papieru wszystko co je smuci a potem dmuchając przez słomkę kolorową płachtą na kartkę dzieci tworzą kolorowy deszcz radości który zakrywa smutki 

materiały: 
Bajka, płachta pedagogiczna Klanzy, wielkie kartki, gumki do ścierania, płyta z muzyką, klej z mąki, gazety, nożyczki, magnetofon, farby, balony, słomki, farby, miękkie ołówki, skarpetki, sznurek, wełna, filc, igły, nitki, guziki, wata, mulina, koraliki, kartony, materiały, poduszki, kartony,rolki po papierze toaletowym, brokat, cekiny, klej