niedziela, 4 maja 2014

Romski słowniczek

Sporządzony przez Bartka za pełnym błogosławieństwem i aprobatą Romów z Sorok (powtórki z Papuszy nie bójcie się, nie będzie).

fot. Bartłomiej Jędrzejewski
sare bisios - jak masz na imię
sokares - co robisz (na powitanie)
mieziawter - idę (na pożegnanie)
me kanakował - zaraz przyjdę
kai sen - gdzie jesteś?

naistuk - dziękuję
misztu - dobrze
najmisztu - źle
gatje - tak
najgatje - nie
sar ciustwuistuk - jak się czujesz? 
mansym - ja mam
najman - nie mam
miekamaw - chcę
najmiekamaw - nie chce

mank misztu - jest mi dobrze
ni atiarał - nie rozumiem
mie mierapalatit - kocham Cię
mekamał pierapalatiti - chcę się z Tobą spotykać
szukarsan - jesteś piękny/piękna
tut sytu szukar jeka - masz piękne oczy (Deniz nalegał żebym koniecznie zapisał sobie te cztery ostatenie zwroty)
mank naintieresu dawdumotusa - nie chcę z tobą rozmawiać
mieja - ja
tuje - ty, on, ona, ono (tak, tylko jedna forma dla drugiej i trzeciej osoby w l. poj i mn.)
amen - my

tomen - wy, oni, one
misztimus - wesoły
najmisztimus - smutny
laislu - dobry
najsiul - zły
denk - bać się
merisalen - zdziwiony
szukar - ładny
najszukar - brzydki
gudiesa - mądry
tiajel - być
khamus - iść
tihaw - jeść
piał - pić
sował - spać
tu sytu ... ? - masz ... ?
maru - chleb
rakija - wódka

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz