niedziela, 4 maja 2014

Romski słowniczek

Sporządzony przez Bartka za pełnym błogosławieństwem i aprobatą Romów z Sorok (powtórki z Papuszy nie bójcie się, nie będzie).

fot. Bartłomiej Jędrzejewski
sare bisios - jak masz na imię
sokares - co robisz (na powitanie)
mieziawter - idę (na pożegnanie)
me kanakował - zaraz przyjdę
kai sen - gdzie jesteś?


naistuk - dziękuję
misztu - dobrze
najmisztu - źle
gatje - tak
najgatje - nie
sar ciustwuistuk - jak się czujesz? 
mansym - ja mam
najman - nie mam
miekamaw - chcę
najmiekamaw - nie chce

mank misztu - jest mi dobrze
ni atiarał - nie rozumiem
mie mierapalatit - kocham Cię
mekamał pierapalatiti - chcę się z Tobą spotykać
szukarsan - jesteś piękny/piękna
tut sytu szukar jeka - masz piękne oczy (Deniz nalegał żebym koniecznie zapisał sobie te cztery ostatenie zwroty)
mank naintieresu dawdumotusa - nie chcę z tobą rozmawiać
mieja - ja
tuje - ty, on, ona, ono (tak, tylko jedna forma dla drugiej i trzeciej osoby w l. poj i mn.)
amen - my

tomen - wy, oni, one
misztimus - wesoły
najmisztimus - smutny
laislu - dobry
najsiul - zły
denk - bać się
merisalen - zdziwiony
szukar - ładny
najszukar - brzydki
gudiesa - mądry
tiajel - być
khamus - iść
tihaw - jeść
piał - pić
sował - spać
tu sytu ... ? - masz ... ?
maru - chleb
rakija - wódka

10 komentarzy:

  1. Nie ma zdania KOCHAM CCIĘ.

    OdpowiedzUsuń
  2. Kto za ham sprzedaje język uczycie hamów i tak jest

    OdpowiedzUsuń
  3. Ty cygan jestes bo zachowujesz sie jak cham

    OdpowiedzUsuń
  4. Drużbański Marek1 lipca 2023 15:35

    ja mam połowę rodziny cygańskiej i tu jest bardzo dobrze bo się uczę a mam rodzinę w Bielsku Biała

    OdpowiedzUsuń
  5. To jak jest cicho po cygansku

    OdpowiedzUsuń
  6. Te jawen saste bahtałe sare Rome

    OdpowiedzUsuń
  7. So warykon dumineł kaj romane tajemnice wydziana, to chyba zdylnija, bo tylko pes ćhungardeł (kana to już nawet pesa pes ćhungarden). Romałe, dawa isy tylko ćhib! Żadna tajemnica! I me som gadzio ale sykliom te rakireł romanes, a i but Romen dzinaw i sy jone mire przyjaciele. A w ogóle niektóra roma to już nawet korkore na rakiren romanes tylko butyr po polsku. I dzia tumaro ćhib mereła a "tajemnice" łena pesa ke phuw. A sawe dykhen pe gadzien syr pszałen i kamen sare manusien, dzia syr Jezuso jamenge phenełys, dasawe jawena bahtałe i dzide Dewłesa wiecznie.
    Roden Dewłes a na marybena! Miśto da gadzio kerdzia, bo kameł tumenca pes te zaprzyjaźnineł i te pryńćkireł tumen fedyr. A so warykon isy zaphandło pe kamlipen, to mek te dzidzioł dre hejty i te mereł dre hejty.

    OdpowiedzUsuń