środa, 17 sierpnia 2016

Duzi gadają, mali działają (znowu)




  • Rozmawiamy z dzieciakami z Pragi o tym, że smutno, bo ktoś zniszczył daszek pod bandę, który wspólnie zbudowaliśmy. Odzywa się Ania:
- Tutaj to w ogóle ciężko cokolwiek zrobić. Kiedyś jak zaczęłam sadzić ogródek z innymi dziećmi...
- Sama wpadłaś na to by zrobić ogródek? Ale super!
- No tak. Wzięłam ten pomysł z "Dziennika Cwaniaczka". Kupiłam dwie wielkie donice z kwiatami, a resztę przesadziliśmy z reszty palcu. Razem z innymi dziećmi pieliliśmy chwasty.
- Ja też pomagałam! I ja!- Odzywają się głosy.
- A z panem Czesławem złożyłam się na narzędzia.
- A kto to jest pan Czesław?
- Taki bezdomny. Nie ma nóg, jest na wózku. Kręci się tutaj. No ale to jedyny dorosły, który nam pomógł. W końcu jedna pani połamała nam kwiatki i nawrzucała śmieci.

Słuchamy tej historii. Jeszcze bardziej nam smutno. Wspólnie zastanawiamy się co zrobić by inni nie niszczyli ich pracy... Aż głowy parują od pomysłów. Nagle, już na sam koniec podszedł do nas tata Wiktorii. Obiecał, że na wiosnę, jak będzie miał więcej czasu pomoże zbudować plac i pogada z sąsiadami aby nie niszczyli. Uff, dobrze, że się pojawił.

A projekt na Pradze robimy z naaaajlepszym na świecie Centrum Społecznym Paca

  • Milenkę poznałam 100 lat temu, przed wyjazdem do Mołdawii:

- Tato, może na następne urodziny poproszę aby mi nie przynosili zabawek tylko wsparli dzieci romskie?". Zrobiłam wielkie oczy a Mila dokończyła
- No bo w tym roku to na moich urodzinach zbierałam na schronisko. 

Ostatnio widzę się z Milenką troszkę częściej bo udziela się jako wolontariuszka w Klubokawiarni Życie Jest Fajne. A całkiem niedawno wystartowała z projektem w budżecie partycypacyjnym. Postanowiła zbudować Mądry Karmnik dla ptaków. Na stronie pomysłu można przeczytać: "Podobny karmnik z tablicą zamontowano w ramachinicjatywy lokalnej w innej części Skweru Dobrego Maharadży (blisko ul. Grójeckiej) kilka miesięcy temu - widocznym efektem jego montażu jest poprawa jakości pokarmu wykładanego ptakom (np. eliminacja ciemnego pieczywa) oraz integracja mieszańców którzy wspólnie dokarmiają / obserwują ptaki. 
Karmnik zgłoszony do BP 2017 ma być nieco inny niż ten opisany powyżej - 2-poziomowy (więcej miejsca dla ptaków) i opcjonalnie z "płotkiem" który uniemożliwi dostanie się do środka dużym ptakom (pokarm dla mniejszych ptaków)."

Czapki z głów!
ps. A projekt przeszedł! 

  • Szymek też ma 9 lat i niedawno wymyślił cały program edukacyjny, w którym dzieci z zagrożonych wypalaniem rejonów dżungli będą aktywnie angażowane w działania ekologiczne.




By ten projekt przeprowadzić, potrzebne są oczywiście pieniądze.

Szymon wymyślił więc KONKURS PLASTYCZNY, z którego prace będą wystawione na licytacją podczas jego spotkania autorskiego, które odbędzie się w Centrum Zarządzania Światem, ul. Okrzei 26, w Warszawie, 18 września 2016.
Zebrana kwota w całości będzie przeznaczona na realizacje projektu "Chroń razem z Szymonem lasy tropikalne na Borneo i ich mieszkańców!”, o którego szczegółach możecie przeczytać  TU.

  • O Leah Nelson tylko czytałam ale jej eksperyment społeczny będę obserwować. Program, który wymyśliła 10-ciolatka  nosi nazwę „Ponieważ mi zależy” 




Idea jest prosta – Leah namawia by zrobić coś miłego dla innej osoby. Nieważne czy będzie to zaproszenie kogoś na kawę, czy pomoc w lekcjach dzieciom sąsiadów. Następnie obdarowanemu należy podarować specjalną bransoletkę. Bransoletka będzie krążyć, przechodząc z osoby na osobę z każdym dobrym uczynkiem.

Leah zachęca do dzielenia się historiami o dobrych uczynkach na Twitterze (#BecuzICare11) – „W świecie gdzie istnieje tyle problemów, pokażmy innym ludziom, jak bardzo są wartościowi”

Wielu dorosłych których spotkała kpiło z jej pomysło, ale inicjatorka akcji się tym jednak nie przejmuje i mówi (troszkę górnolotnie ale i mądrze):
„Chcę tylko, aby świat stał się lepszym miejscem. Wielu ludzi ma powody do tego aby się złościć i wyładowywać tą złość na innych, czasem jednak warto zrobić coś innego, jeden miły gest może wszystko zmienić”
***
A o tym jak jeszcze dzieciaki działają i się na nic nie oglądają, możecie przeczytać TU

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz