czwartek, 12 grudnia 2013

Nie rób mnie w balona. Część I

Albo i zrób, bo balon ma prawie same zalety. Jest:


-Tani
-Lekki
-Dostępny
-Daje dużo możliwości

Zatem chyżo do zabawy!



  • Zabawy Ruchowe
1. Błękitny motyl
Gracze ustawiają się w kółeczku. W środku stoi jedno z dzieci z nadmuchanym niebieskim balonem (no w ostateczności motyl może mieć inną barwę). Wywołuje ono imię jednego ze swoich kolegów i wyrzuca do góry balon. Dziecko, którego imię zastało wywołane, musi złapać motyla (i go nie zgnieść!). Jeśli mu się uda, w kolejnej rundzie zajmuje miejsce w kole i wywołuje kolejnego gracza. Jeśli zaś nie - musi dać fant. W przypadku gdy balon pęknie, nie należy za bardzo dramatyzować). Na koniec zabawy dzieci, które dały fanty, muszą wykonać zabawne zadania ustalone przez resztę grupy. 
liczba uczestników: przynajmniej 6
wiek dzieci: od 5 lat
potrzebne: przestrzeń, balon

2. Tańczące baloniki

Dzieci tańczą rozproszone po sali lub tworząc koło. Każde wcześniej otrzymało balon. Prowadzący wydaje polecenia:
-odbijajcie raz jedną, raz drugą dłonią.
-odbijajcie palcem wskazującym, kciukiem, małym paluszkiem,
-spróbujcie poodbijać balon stopą i kolanem
-a teraz głową...

-stwórzcie pary i odbijajcie balony między sobą. 
-Spróbujcie w parach utrzymać balon między sobą (nie dotykają go rękami, a jedynie przyciskając delikatnie brzuchami)
i tak dalej...
liczba uczestników: przynajmniej 2
wiek dzieci: 3-12
potrzebne: przestrzeń, balon, muzyka

3. Balony do kosza

Każde dziecko otrzymuje balon. Na środku sali prowadzący ustawia 3-4 kosze oznaczone kolorami odpowiadającymi kolorom balonów, które otrzymały dzieci. W rytmie bębenka lub muzyki dzieci tańczą ze swoim balonem. Na hasło "balony do kosza" podbiegają i umieszczają swój balon w odpowiednim koszu, po czym zajmują miejsce na okręgu. Na hasło "zabieramy balony" ponownie podbiegają do koszy i każdy zabiera dowolny balon. Przy starszych dzieciach robimy utrudnienie i ten kto ostatni zajął miejsce w okręgu odpada a ten kto dotrwa do końca zostaje balonowym królem. 

W innej wersji tej zabawy na sali rozłożone są balony , w ilości o jeden mniej niż dzieci. Kiedy prowadzący włącza muzykę dzieci tańczą. Gdy muzyka ucichnie każde dziecko musi złapać jeden balon. Odpadają kolejno osoby, które zostaną bez . Za każdym razem trzeba zabrać jeden kolorowy balon z podłogi. Na koniec zabawy wygrywa dziecko, które jako ostatnie zostanie z balonem.
liczba uczestników: przynajmniej 5
wiek dzieci: 4-12
potrzebne: przestrzeń, balony, kosze, muzyka

4. Bandy

Dzieci dzielimy na 2-4 grupy (w zależności od ilości dzieci) i ustawiamy w rządku. Przed każdą grupą w pewnej odległości siedzi w rozkroku jedno dziecko. Na umówiony sygnał uczestnicy biegną kolejno do siedzącego i podają mu balon (Przy tego typu zabawach fajnie jest moim zdaniem nieco "udramatyzować" aktywność i stworzyć do niej jakąś historię, np. że siedzące dziecko jest królem nieba a balon jest księżycem. Dlatego trzeba szybko podać mu balon aby zapadła noc a następnie równie szybko go zabrać, żeby miał szansę wstać dzień. A może dać dzieciom za zadanie wymyślenie historii?). Może je trzymać między rozłożonymi nogami lub trzymać w rękach, byleby tylko balony nie znajdowały się obok ciała. Wymaga to od dzieci spokojnego biegu i oddawania balona tak, aby nie wymknął się siedzącemu. Wygrywa grupa w której najszybciej, wszyscy uczestnicy wykonają zadanie.
liczba uczestników: przynajmniej 9
wiek dzieci: 6-12
potrzebne: przestrzeń, balony

5. Burza balonowa
Na trzymanej przez dzieci płachcie Klanzy (może być to też po prostu duży kawałek materiału) prowadzący wrzuca kilkanaście balonów. Przy muzyce o zmiennej dynamice i zmiennym tempie, uczestnicy poruszają materiałem lekko lub energicznie. Chodzi przede wszystkim o to by wszystkie balony wylądowały na podłodze.
liczba uczestników: przynajmniej 4 (zależy od wielkości płachty pedagogicznej)
wiek dzieci: 3-10
potrzebne: przestrzeń, balony, płachta pedagogiczna


                                                             fot. Andrzej Masłowski


6. Wszystkie balony lecą w górę!
Każde dziecko otrzymuje balon. Na trzy cztery dzieciaki wyrzucają swój skarb do góry i starają się by nie opadł na podłogę. Komu się to nie uda odpada. Albo i nie :)
Można też zmodyfikować tę zabawę i podzielić dzieci na grupy, w których starają się podbijać balon tak, aby jak najdłużej utrzymywał się w powietrzu. Ta grupa, w której balonik najdłużej utrzyma się bez dotknięcia ziemi, wygrywa.
liczba uczestników: przynajmniej 2

wiek dzieci: od 3

potrzebne: przestrzeń, balony



7. Balony na łące

Prowadzący umieszcza na łące kilkanaście balonów. Kiedy wyda sygnał, uczestnicy biegną do balonów, chwytają je i starają jak najszybciej je nadmuchać. Komu uda się nadmuchać najwięcej wygrywa (warto wcześniej ustalić, że ledwo nadmuchany flaczek się nie liczy). Może być też tyle balonów ilu uczestników i po prostu ten najszybciej nadmucha balon wygrywa.

liczba uczestników: przynajmniej 2
wiek dzieci: od 5
potrzebne: przestrzeń, balony

8. Purchawki 
Na łące rozmieszczamy nadmuchane balony . Na sygnał gracze biegną do nich z punktu startowego i starają się je rozdeptać. Ten kto ubije najwięcej, wygrywa. 
liczba uczestników: przynajmniej 2
wiek dzieci: od 5
potrzebne: łąka (z dala od zwierzyny, która mogłaby się wystraszyć), balony

9. Purchawki nożne
Uczestnicy otrzymują balony i przywiązują je sobie na sznureczkach do prawych kostek. Dwoje dzieci zaczyna - reszta kibicuje. 
Walczący krążą i próbują nadepnąć na balon przeciwnika. Wygrywa ten, który jako pierwszy przebije balon przeciwnikowi. Wygrana osoba ma prawo do wyboru nowego przeciwnika do dalszej "walki".
liczba uczestników: przynajmniej 2
wiek dzieci: od 7
potrzebne: przestrzeń, balony, sznurki

10. Współpraca
Uczestników dzielimy na dwie grupy. W każdej, dzieci siadają parami naprzeciwko siebie. Pierwsza para dostaje między stopy balon, który musi na dany znak podać między stopy kolejnej pary. W taki sposób balon (bez dotknięcia z podłogą lub dłońmi) musi w jak najkrótszym czasie dotrzeć do ostatniej pary w grupie. (Warto by uczestnicy zdjęli buty). 
Można oczywiście robić modyfikacje i zarządzić, że teraz podajemy sobie balon miedzy głowami, łokciami, plecami i td.
liczba uczestników: przynajmniej 10
wiek dzieci: od 5
potrzebne: przestrzeń, balony

11. Matematyka
Każdy uczestnik otrzymuje po jednym balonie. Gdy gra muzyka, dzieci tańczą dowolnie odbijając balony. Kiedy muzyka milknie dzieci liczą, ile balonów ma w ręku prowadzący i tworzą koła składające się z tylu osób- np. jeżeli w ręku prowadzącego są cztery balony - dzieci dobierają się czwórkami.
liczba uczestników: przynajmniej 10
wiek dzieci: 5-10
potrzebne: przestrzeń, balony, muzyka

12. Kolory
Dzieci podzielone są na trzy grupy, po troje dzieci w każdej. Każda z grup dostaje baloniki w trzech kolorach (każde dziecko dostaje jeden balon). Prowadzący pokazuje na kartce ułożony rytm, np. balon żółty-czerwony- niebieski, a zadaniem dzieci jest ustawienie się w rzędzie według pokazanego wzoru. Czyli najpierw dzieci z żółtymi balonami, potem czerwony i tak dalej… Wygrywa ta grupa, która pierwsza ustawi się prawidłowo. Zabawę trzeba powtórzyć kilka razy, oczywiście za każdym razem zmieniając kolejność i układ balonów. Dobieramy ilość kolorów balonów w zależności od możliwości dzieci. Jeśli dzieci są starsze można oczywiście zwiększyć ilość osób w grupach (i zarazem zwiększyć ilość kolorów). 
liczba uczestników: 9
wiek dzieci: 5-10
potrzebne: przestrzeń, balony w trzech kolorach, kartka i kredki

13. Kangury znoszą jajka 
Dzieci ustawiają się w rzędach na linii startu i układają sobie balonik między kolanami. Na sygnał skacząc tak aby balonik nie wypadł, poruszają się do mety. Wygrywa ten kangur, który przybył na metę jako pierwszy a jego jajo jest całe i ani razu mu nie wypadło.
liczba uczestników: przynajmniej 2
wiek dzieci: 4-12
potrzebne: przestrzeń, balony

14. Wyścigi par z balonem między głowami
Albo plecami, kolanami, dłońmi...
liczba uczestników: przynajmniej 4
wiek dzieci: 4-12
potrzebne: przestrzeń, balony

15. Wyścigi kopiąc przed sobą balon
Trzeba uważać aby nie uciekł!
liczba uczestników: przynajmniej 2
wiek dzieci: od 4
potrzebne: przestrzeń, balony

16. Taniec
-par z balonem między głowami (czyli klasyka)
-pojedynczo z balonem przywiązanym do kostki (czyli zmodyfikowana wersja "nożnych purchawek")
-konkurs na najbardziej kreatywne wykorzystanie balona w tańcu
liczba uczestników: przynajmniej 4
wiek dzieci: od 4
potrzebne: przestrzeń, balony

17. Balonówka

Uczestnicy dobierają się w pary. Każda otrzymuje ręcznik, który chwyta za rogi. Stojąc około pół metra od siebie uczestnicy używają ręcznika do przerzucania balona napełnionego wodą od jednej drużyny do drugiej. Po każdym udanym przerzucie, zwiększajcie odstęp między drużynami. Gra toczy się do upadku balonu na ziemię. Ta, której balon pęknie ma punkt. Ta z par, która dostanie najwięcej punktów przegrywa (warto te punkty nazwać jakoś inaczej, np. kleksami aby nie robić dzieciom wody z mózgu. Bo punkt to coś dobrego, więc czemu kto ma ich więcej przegrywa?)
liczba uczestników: przynajmniej 4
wiek dzieci: od 8
potrzebne: przestrzeń, balony, ręczniki, woda, ciepła pogoda


fot. Kasia Biel

18. Wyścigi par z balonem napełnionym wodą, trzymanym między plecami lub głowami
liczba uczestników: przynajmniej 4
wiek dzieci: od 8
potrzebne: przestrzeń, balony, ręczniki, woda, ciepła pogoda

19. Strącanie kręgli balonem
(albo wierzy pustych puszek)
liczba uczestników: przynajmniej 2
wiek dzieci: od 2
potrzebne: kręgle (lub cokolwiek nadaje się do zbicia), balon



20. Balonowa piłka ręczna
Dzieci dzielimy na dwie grupy. Salę dzielimy sznurkiem na dwie części. Każdą zajmuje jedna grupa. Obie drużyny otrzymują po balonie. Na trzy cztery, zaczynają przerzucać balony, jednocześnie uważając by balon nie dotknął ziemi na ich połowie (i starając się by tak się stało, na ziemi przeciwnika). Wygrywa drużyna, na której połowę mniej razy spadnie balon.
liczba uczestników: przynajmniej 6
wiek dzieci: od 6

potrzebne: dwa balony, sznurek


  • Sensoryczne
1. Balonowe bębenki

Dzieci siedzą w kółku, balon wkładają między kolana. Prowadzący rozdaje dzieciom po dwie pałeczki – mogą to być słomki do picia. Dzieci wygrywają wysłuchany rytm na "bębenkach". Zabawę powtarzamy kilkakrotnie i eksperymentujemy: jak będzie brzmiał dźwięk gdy do balony włożymy koralik, a jak na balonach napełnionych wodą? Co z balonem który opiera się o ziemię a co z trzymanym między nogami?
liczba uczestników: przynajmniej 1
wiek dzieci: 2-13
potrzebne: balony, słomki do picia, woda, koraliki, ewentualnie krzesła



2. Masaż balonem napełnionym wodą

Ma działanie relaksujące, gdyż w dotyku przypomina matczyną pierś.

Dzieci siedzą w kółku. Kolejno proponujemy części ciała, np. dłonie! Chętne dzieci kładą dłonie na środku kółka a my delikatnie naciskamy na nie balonem. I tak dalej. Można przy tym wydawać śmieszne dźwięki. Koniecznie trzeba zaznaczyć, że to uczestnicy decydują czy chcą być muśniętym przez balona. I, że ktoś może chcieć być muśnięty w kolano ale w czółko już nie. Świetna zabawa jako wyjście do rozmowy na temat dotyku, granic ciała i tp. jak i metoda wyciszająca. 

liczba uczestników: przynajmniej 1

wiek dzieci: Od niemowlęctwa...
potrzebne: balony, woda

fot. Andrzej Masłowski

3. Mówienie z balonem przy ustach
Np. przedstawianie się w ten sposób albo czytanie po kawałku wiersza.
liczba uczestników: przynajmniej 1
wiek dzieci: Od 2
potrzebne: balony, woda

4. Odbijanie nadmuchanego balona z koralikiem w środku.
liczba uczestników: przynajmniej 1
wiek dzieci: Od 2
potrzebne: balon, koralik

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz