- Manualne
1. Gniotek
Do zrobienia tej zabawki najlepszy będzie balon, z którego już uszło powietrze. Wstaw z dzieckiem do otworku lejek i powoli napełnij go mąką. Zawiążcie otworek i teraz trzeba ozdobić stworka, który pod naciskiem potrafi przybierać różne kształty i zabawne minki.
liczba uczestników: przynajmniej 1
wiek dzieci: Od 5
potrzebne: balony, mąka, flamastry, ewentualnie włóczka
liczba uczestników: przynajmniej 1 (do rozbijania więcej!)
wiek dzieci: Od 4
potrzebne: balony, mąka, woda, farby lub papier po prezentach, cukierki i sznurek
3. Świnka skarbonka
Na takiej samej formie jak piniata można zrobić skarbonkę. Jak? Na pewno wpadniecie. A dla tych co nie, stworzę za jakiś czas instrukcję. liczba uczestników: przynajmniej 1
wiek dzieci: Od 5
potrzebne: balony, mąka, woda, farby, cztery rolki po papierze toaletowym, tekturka, drucik, włóczka
4. Malowanie po balonie
Dajemy dzieciom po nienadmuchany balonie, na którym mogą narysować twarz. Następnie powoli dmuchajmy balon a dzieci obserwuwują, jak zmienia się ich rysunek.
liczba uczestników: przynajmniej 1
wiek dzieci: Od 3
potrzebne: balony, flamastry
5. Włóczkowe jaja
Kto powiedział, że tylko gazeta nadaje się do obklejenia balona? Równie dobrze można użyć włóczki. Po wyschnięciu i przebiciu balona, pozostanie intrygująca konstrukcja. Coś jak kokon. Można w nim trzymać różne rzeczy.
liczba uczestników: przynajmniej 1
wiek dzieci: Od 8
potrzebne: balony, mąka, woda, włóczka
6.Maski
Zaczynamy jak z piniatą a potem przecinamy papierowe jajo na pół, wydrążamy oczy, usta, dorabiamy włosy z włóczki i malujemy.
liczba uczestników: przynajmniej 1 (do rozbijania więcej!)
wiek dzieci: Od 7
potrzebne: balony, mąka, woda, farby, nożyczki, włóczka
7. Balonowe miseczki z czekolady
- I całkiem inne...
1. Wróżby (lub zadania)
Do balonów wkładamy karteczki z wróżbami Każdy uczestnik wybiera jeden balon przebija i czyta wróżbę (bądź wykonuje zadanie).
liczba uczestników: przynajmniej 3
wiek dzieci: Od 5
potrzebne: balony, karteczki z zadaniami
2. Gdyby jajka potrafiły latać!
Uczestnicy dobierają się w pięcio- lub sześcioosobowe zespoły. Zajmują miejsca wokół przygotowanych wcześniej stolików na których leżą już materiały. Zadaniem grup jest wykonanie w ciągu 30 minut, za pomocą dostępnych na stolikach akcesoriów, wehikułu dzięki któremu spuszczone z wysokości dwóch metrów jajko nie rozbije się. Po upływie wyznaczonego czasu i ewentualnej przerwie zespoły prezentują swoje wehikuły. Warto teraz powiedzieć, że mimo iż dobrze by grupy rywalizowały to prawdziwy cel tego ćwiczenia nie polega na znalezieniu rozwiązania.Zapytaj uczestników, czego dowiedzieli się o sobie podczas tego ćwiczenia. Przeanalizuj sposób, w jaki każdy zespół szukał najlepszego rozwiązania i jak się czuł podczas wspólnej pracy. Może być to punkt wyjścia do rozmowy o rolach w grupie (kto jest liderem, krytykiem, pomysłodawcą, praktykiem, wynalazcą itd.).
liczba uczestników: przynajmniej 10
wiek dzieci: Od 10
potrzebne: dwa balony, dwie kartki papieru formatu A4,dwa kurze jajka, ok. 30 cm taśmy klejącej, ok. 1 m sznurka, krzesła, stoliki, na których zostaną umieszczone materiały (na stole może znaleźć się tylko jedno jajko).
3. Eksperymenty
-Nadmuchaj balon i za pomocą suszarki unieś go z dziećmi w powietrzu.
-Pokaż jak będzie elektryzował się balon potarty o sweter lub włosy.
-Za pomocą naelektryzowanego balona unieście do góry drobno podarte kawałki serwetki
-Przyklej naelektryzowany balon do sufitu (warto mu wcześniej przywiązać niteczkę by dzieci mogły go ściągnąć)
-Wstaw pustą odkręconą plastikową butelkę na 20 minut do zamrażalnika. Po jej wyjęciu na szyjkę załóż balonik i wstawiamy butelkę do miski z ciepłą wodą. Balonik sam się nadmucha!
-Jeśli do strumienia wody zbliżymy naelektryzowany balonik, zacznie się on poruszać, odginając się w stronę naelektryzowanego przedmiotu. Gdy balonik oddalimy woda znowu będzie spływać pionowo.
- Tworzenie fryzur przez naelektryzowane balony
- Próba zatapiania balona w wodzie (można np, podczas kąpieli w wannie)
i moje ulubione:
a także:
i
(oczywiście dobrze by taka zabawa była poparta rozmową o prawach fizyki. Można wspólnie poszukać w internecie albo encyklopedii czemu zachodziły dane zjawiska).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz