czwartek, 6 lutego 2014

Zabawy z płachtą Klanzy



1. integracja:
,,Kogo brakuje?”- uczestnicy stoją w kręgu z zamkniętymi oczami, trzymając chustę na wysokości pasa. Wskazana przez prowadzącego osoba wchodzi pod chustę. Następnie wszyscy otwierają oczy i odgadują kto jest pod chustą.
,,Kto dziś...?”wszyscy stoją na podłodze trzymając chustę na wysokości pasa. Prowadzący rzuca , jakieś hasło, np. "wszyscy którzy myli dzisiaj zęby". Osoby, które to dotyczy, wbiegają pod płachtę i zmieniają się miejscami.
,,Latający Dywan”jedna osoba siedzi na środku chusty z nogami pod brodą i mówi dokąd chce polecieć. Pozostali uczestnicy trzymają chustę za brzeg. Zwracają się w prawą stronę, idąc zawijają siedzącego. Wykonują przy tym ruchy związane z krajem, do którego leci siedzący, np. idą bardzo wolno gdy to pustynia i tp. Gdy jest on zawinięty do wysokości ramion zatrzymują się i na słowa ,,trzy, cztery” równocześnie i szybko wycofują się. 

2. współdziałanie:
,,Bilard”grupa wachluje chustą na której jest piłeczka. Ma ona wpaść do otworu znajdującego się na środku chusty. Można dodać, że wszyscy na początek mają pomyśleć życzenie. Kiedy piłka wpadnie, życzenie się spełni. A kiedy nie...
,,Sztorm”na chustę wrzucamy balony. Podczas wachlowania nie mogą one spaść z chusty.
,,Składanie”grupa ma złożyć chustę w określony kształt (np. w kostkę, trójkąt, prostokąt) lub w inny wymyślony sposób, np. tak, by był widoczny tylko jeden klin materiału, by widoczne były dwa, trzy a nawet cztery kliny w danym kolorze. 

3. refleks:
,,Bar mleczny”- uczestnicy trzymają chustę za uchwyty. Podzieleni są na cztery, pięć rodzajów dań z baru mlecznego, np. kopytka, placki, pomidorowa, ruskie. Grupa wachluje chustą. Gdy jest ona wysoko prowadzący wymienia nazwy potraw, a osoby należące do tych rodzajów przebiegają pod nią zmieniając się miejscami i łapią inne uchwyty. Na hasło ,,bar mleczny” - wszyscy zmieniają miejsce. Zamiast dań mogą być np. owoce czy zwierzęta


4.zręczność:
,,Pająk”- uczestnicy stają wokół chusty. Jedna osoba dwukrotnie rzuca kostkę z kolorami. Pierwszy rzut - wskazuje kolor pola na którym staje, drugi rzut - pole, na którym kładzie ręce.
,,Naleśnik”osobę leżącą na brzegu chusty zawijamy (głowa musi pozostać poza chustą). Ta próbuje sama się rozwinąć.
,,Skoki naleśnika”dzieciaki tworzą rząd. Pierwsza osoba w rzędzie jest zawinięta w chustę tak, że może jedynie skakać obunóż. Na sygnał prowadzącego skacze do linii mety (20 kroków od linii startu), a następnie uwalnia się i biegiem wraca na start, przynosząc chustę ze sobą. Grupa zawija w nią kolejną osobę.

5. Zaufanie 
,,Na karuzeli”chętna osoba siada na środku chusty, a reszta kręci nią, idąc coraz szybciej w jedną stronę. Osoba na środku stara się utrzymać równowagę.
,,Potwór z Loch Ness” - dzieciaki siedzą dookoła chusty trzymając ją na wysokości brody. Pod nią znajduje się jedna osoba - potwór. Gdy wszyscy zamkną oczy potwór wciąga kogoś pod chustę. Grupa otwiera oczy i zgaduje, kto zniknął. Kto zgadnie wchodzi w rolę potwora. 
,,Kto gdzie jest?”kilka osób przykrywamy chustą. Zmieniają się one miejscami. Grupa dotykając ich przez chustę odgaduje, gdzie kto stoi.
,,Pomnik”trzyosobowa grupa chętnych wchodzi pod chustę i tworzy ,,pomnik”. W tym czasie pozostali odwracają się. Na znak prowadzącego kilka osób -,,rzeźbiarzy” bada pomnik dotykiem, a następnie stara się w trzyosobowej grupie odtworzyć go. Prowadzący odsłania pomnik, wszyscy sprawdzają podobieństwo kopii do oryginału.

6. ruch:
,,Deszczowa chmura”- w oznaczonym rogu sali stoi 6 osób trzymających chustę - ,,deszczową chmurę”. Reszta grupy zajmuje miejsca po przeciwnej stronie. Na sygnał prowadzącego osoby z ,,deszczową chmurą” biegną w kierunku uciekających kolegów, próbując ich nakryć. Osoby schwytane powiększą ,,deszczową chmurę"
,,Zabawa z numerami”- dzieciaki trzymają chustę za uchwyty. Odliczają do czterech ( każdy zapamiętuje swój numer). Na sygnał prowadzącego grupa porusza się krokiem dostawnym w lewo. Następnie prowadzący wywołuje numerki: od 1 do 4. Osoby nim oznaczone puszczają chustę i obiegają krążących w kierunku przeciwnym w prawo, próbując jak najszybciej stanąć na swoje miejsce. Wygrywa ten, kto zrobi to pierwszy.
"Rybak i rybka”uczestnicy stoją w kręgu trzymając brzeg chusty. Dwie osoby przyjmują rolę ,,rybaka” i ,,rybki”. Rybak wchodzi na chustę i stara się złapać pływającą w wodzie rybkę. Bawiący się falują chustą, utrudniając w ten sposób zadanie rybakowi. Gdy ten złapie rybkę, następuje zmiana par. 

7. Gry:
,,Tarcza strzelecka”- rozłożoną chustę kładziemy na podłodze. Jest ona tarczą strzelecką, na której określone kolory oznaczają daną liczbę punktów: np. czerwony - 10, zielony - 8, niebieski - 6, pomarańczowy - 4, żółty - 2. Uczestnicy stoją w odległości 10 m od chusty i rzucają w jej kierunku (można rzucać tyłem do chusty w odległości 5 m).
,,Zanieś miskę na drugą stronę”uczestnicy trzymają naprężoną chustę, na niej stoi miska z wodą. Zadaniem grupy jest przeniesienie chusty na wcześniej wyznaczone miejsce. 
,,Przerzuć piłkę”uczestnicy trzymają chustę. Na niej znajduje się piłka. Zadaniem bawiących się jest przerzucenie jej na stronę przeciwną, aby spadła poza chustę. 

8. Wyobraźnia: 
,,Worek ze skarbami”- uczestnicy siedzą wokół chusty lub na niej. W worku znajdują się rekwizyty w kolorach odpowiadających kolorom chusty. Uczestnicy podają go sobie w rytm muzyki. Gdy muzyka milknie, zadaniem osoby która trzyma worek jest wyciągnięcie rekwizytu, podanie jego nazwy, koloru, zastosowania i położenie go na polu chusty w tym kolorze. 

9. relaks:
,,Muzyczna chusta”uczestnicy trzymają rozciągniętą chustę i poruszają nią w takt melodii tak by falowała. Warto przygotować różne fragmenty muzyczne.
______________

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz