poniedziałek, 22 lutego 2016

Historie Kuchenne w Jordanii

"Jesteś w ciąży?”,”Nic się nie chwaliłaś...” - troszczą się przyjaciele na fejsie gdy widzą moje zdjęcia. Tak to jest kiedy się je po trzy obiady dziennie. Po warsztatach w ramach wdzięczności, albo po prostu, żeby się poznać- ciągle dostajemy zaproszenia: ''Zjedzcie z nami!'',  '' To ja herbaty zaparzę! Bez cukru? To dodam do niej moje serce!”.
 

Czasem padają proste zdania tak potworne smutne i nie jesteśmy w stanie nic przełknąć.
Bywa też, że jestem tą otwartością i gościnnością zirytowana. Nim my zdążymy otworzyć usta by zaprotestować, w ustach Roszka ląduje batonik albo paczka chipsów. Niczego nie da się szybko załatwić bo każde spotkanie to rytuał i okazja do rozmowy.
Ale tak naprawdę to owe historie są pożywniejsze od jedzenia.
 
Ostatnio nieopodal naszego placu zabaw kilku nauczycieli spotkało się na pieczenie ryby przy ognisku. Zaprosili do wspólnego stołu i od razu zażądali bym opowiedziała o najpiękniejszym i najgorszym dniu  mojego życia. Nie jakieś tam pitu, pitu "Wietrzna pogoda. Może będzie padać” czy  „Jak będzie po polsku- piękna dziewczyna?".
 

Dżamal najgorzej wspomina dzień kiedy umarł jego ojciec a najlepiej ten kiedy rodziły mu się dzieci.
Bader opowiedział o tym jak stracił nogę i o dumie z syna.
Ahmed o chorobie ojca i ślubie.
Dla Bakera najlepszy jeszcze nie nadszedł. Może to będzie ten kiedy pozna moją siostrę...? Najgorszy był wtedy kiedy na wojnie stracił przyjaciela.
Między jednym kęsem ryby a drugim.
 

***
A nad sałatkami, zupami, kawami i ryżem, w rozmaitych innych miejscach usłyszałam na przykład to:
 
" Kojarzysz naszego króla ? Gdyby jutro tu przyjechał to co byś zrobiła? Pewnie założyła najlepsze ubranie, umyła twarz, zastanawiała się co powiedzieć... Jak umrę to znajdę się przed moim najważniejszym królem, przed Allachem. I wtedy ubrany będę w całe moje życie. Więc staram się żyć tak żeby się potem nie wstydzić. Jak? Zgodnie z Koranem. Mahomet dużo z Bogiem gadał i dał nam dobre wskazówki."
 
"Kochasz swojego syna? To strasznie smutne, że on kiedyś od ciebie odejdzie. Wy w tej Europie opuszczacie rodziców i oni za Wami tęsknią. Może Zachód jest bogatszy ale starzy ludzie umierają w samotności.''

''Jak masz złoto to co z nim robisz? Ukrywasz. Uroda kobiety jest jak złoto i dlatego dobrze żeby była schowana."
 
"Nie ważne czy jesteś muzułmaninem czy katolikiem. Ważne żebyś był dobrym człowiekiem. Jak ktoś umrze czy są chrzciny można iść do każdego kościoła. Ważni są ludzie."
 
" Czy wiesz coś o tym co się dzieje w Syrii? My wiemy tyle co w telewizji. Nasz syn tam pozostał i nie wiemy czy żyje."

" Jestem już bardzo zmęczona. Zabili moich pięciu synów. Po co ja ich rodziłam?"

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz